Welke sociale media voor u?

Tegenwoordig zijn er heel wat keuzes qua sociale media. Socialmedia is een een goede mogelijkheid om uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Op deze manier heeft u een brede groep aan mensen bereikbaar om uw verhaal te delen en ook potentiële klanten aan te trekken. Een kort overzicht van de meest gebruikte socialmedia.

social-mediaFacebook

Het meest gebruikte socialmedia platform op dit moment is Facebook. Facebook is haast niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Facebook werd ongeveer vijftien jaar geleden ontwikkeld door de Amerikaanse Harvard student Mark Zuckerberg. Via Facebook kan u op een heel makkelijke manier uw bedrijf & producten onder de aandacht brengen bij een breder publiek. Aan de hand van de likes die u ontvangt heeft u een idee om hoeveel mensen bereikt zijn met uw uitingen. Let er wel op dat bij het plaatsen van artikelen deze interessant zijn en in overeenstemming zijn met uw product en dienst zonder enkel uw product & bedrijf te promoten.

Facebook is een sociaal platform sluit hierbij aan door informatieve posts te delen en niet enkel reclame uitingen, zie Facebook meer als ondersteuning op uw andere promotie activiteiten dan als een zuiver promotie kanaal. ook is het krijgen van likes geen doel op zich, zorg voor een goede betrokkenheid (engagement) van uw volgers.

Leeftijdscategorie

Percentage aanwezig op Facebook

15 t/m 19

94

20 t/m 39

87

40 t/m 64

63

65 t/m 79

44

80+

28

 

Twitter

Het gebruik van twitter is sterk in opmars. Twitter is een social media platform waar uw heel korte berichten kunt achterlaten van ongeveer 140 tekens. Dit wordt ook wel tweeten genoemd. Het is ook mogelijk om op Twitter foto’s en films te tweeten. Twitter is zeer laagdrenplig waardoor het voor veel mensen makkelijk te gebruiken is. u komt zo in contact met heel veel mensen die u normaliter niet makkelijk zou kunnen spreken.  Zij kunnen dan ook reageren op wat u heeft gepost.. Een makkelijke manier om een bepaalde doelgroep te bereiken is het gebruik van de hashtag #.

Leeftijdscategorie

Percentage aanwezig op Twitter

15 t/m 19

50

20 t/m 39

37

40 t/m 64

24

65 t/m 79

8

80+

4

 

Instagram

Een ander social media site welke ook snel populairder wordt is Instagram. Instagram is veel meer gericht op foto’s en video’s. Er zijn ook verschillende tools die u kunt gebruiken om uw foto’s een mooiere uitstraling te geven. Ook instagram leent zich voor het promoten van uw bedrijf. mits uw producten en diensten sterk visueel zijn en er veel fotos & en korte videos beschikbaar zijn. Wilt u een specifieke groep benaderen is het gebruik van de hashtag (#) een heel goed hulpmiddel.

social-mediaLinkedIn

De mensen die LinkedIn gebruiken zijn mensen die zich meer bezig houden met zakelijke netwerken. LinkedIn is namelijk een forum die specifiek gericht is op netwerken. Het is dan ook heel makkelijk om uw bedrijf hier goed te promoten. Zo komt het voor dat verschillende mensen, opdrachten krijgen om zo hun diensten uit te breiden. Behalve het aanmaken van een persoonlijk profiel kan u ook een bedrijfspagina aanmaken en zo meer potentiele klanten naar u toe trekken. Aangezien LinkedIn gericht op zakelijke professionals is het handig om uw zakelijke blogs en advertenties in de ochtend uren te plaatsen. Zo bereikt u meer mensen omdat u ervan kan uitgaan dat de meeste mensen dan gebruik maken van het internet.

Google+

Google+ is ook een social media platform dat snel meer terrein wint. Heel veel mensen melden zich aan op Google +. U kunt het een beetje vergelijken met Facebook. Wat een voordeel bij Google + is, is dat u uw bedrijf ook kan aanmelden. u kunt uw bedrijf gewoon laten verifiëren bij Google + en de gegevens zijn dan makkelijk terug te vinden in Google en Google maps bij de locale zoekresultaten. daarnaast kunt u via google+ ook revieuws verzamelen, en alles wat u post op google is dinnen enkele minuten ook gelijk geindexeerd binnen google search! . een korte handleiding voor google+ vind u hier.

YouTube

YouTube is een heel populaire video site. Volgens onderzoek staat YouTube op de derde plaats van meest gebruikte websites. Vertel d.m.v van film een verhaal en  waar u voor staat. u kan ook verschillende actie of uitleg video’s plaatsen om meer duidelijkheid te verschaffen in u producten en services . Bijvoorbeeld middels video een betere uitleg of instructie geven over aangeboden producten of diensten van uw bedrijf.

Pinterest

Een andere opkomend socialmedia platform is Pinterest. U kunt het vergelijken als een online prikbord waar foto’s en video’s, zogenoemde ‘pins’ geplaatst kunnen worden. Het is wel gebleken dat er veel vrouwen zich aanmelden op Pinterest. Dus producten en diensten in trend zijn van mode, make up, relaties en andere topics die deze doelgroep aanspreken zijn erg geschikt voor dit platform.