Het verschil tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA)

De zoekmachines op het internet kunnen zorgen voor vele bezoekers op uw website. Een hoge positie kan u vele nieuwe klanten opleveren. Het nadeel is dat er slechts een beperkt aantal topposities te vergeven zijn door de zoekmachines per zoekwoord. Gelukkig zijn er ook nog posities welke u kunt kopen op het internet in de zoekmachines. In Google worden deze posities verkocht via het Adwords programma. U ziet de advertenties net boven de normale zoekresultaten en aan de rechterkant. U hebt ze vast en zeker wel eens gezien. Nu u weet wat wat is, is het goed om de verschillen te kennen van de zoekmachine optimalisatie en het zoekmachine adverteren.

 

De verschillen tussen zoekmachines kopen en scoren!

Graag noemen we de belangrijkste verschillen tussen zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Hieronder hebben we ze voor u opgesomd:

  • Zoekmachine adverteren kost geld per klik.

  • Zoekmachine adverteren betekent snel resultaat. Zoekmachine optimalisatie kost tijd en energie.

  • Zoekmachine adverteren stop wanneer u stopt met betalen.
     

Een goed rendement met zoekmachine adverteren krijgen!

Zoekmachine adverteren kost geld. Het is natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat u een zo groot als mogelijk rendement op deze investering krijgt. Om dit te realiseren zijn een aantal zaken van belang. Ten eerste is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen. U wilt geen geld gaan uitgeven aan kliks welke niet tot nieuwe klanten of meer omzet leiden. Het is dus belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren.

Een goede strategie voor het zoekmachine adverteren

Veel adverteerders voor zoekmachine adverteren kiezen ervoor om met een laag bedrag per klik te starten. Hierdoor zult u echter niet het beste resultaat krijgen. Het is verstandig om wat meer te betalen per klik om vervolgens de kosten per klik te verlagen. Hierdoor krijgt u namelijk hogere posities bij de betaalde posities in de zoekmachines. Als u vervolgens de prijs per klik verlaagd is de kans groot dat u deze posities blijft behouden.


Hoe kunt u beter scoren in de zoekmachines in de normale zoekresultaten?

Als u een website laat maken dan is het belangrijk om de site goed in te richten voor de zoekmachines. De posities in de zoekmachines worden bepaald door de:

  • Onpage optimalisatie voor de zoekmachines

  • Offpage optimalisatie voor de zoekmachines

De onpage optimalisatie is hoe u de website laat bouwen. Gebruik u zoekmachine vriendelijke links? Hebt u een goede linkstructuur op uw website? Gebruikt de webbouwer metatags op uw (nieuwe) website?
De offpage optimalisatie is de links en verwijzingen welke van andere websites en social media profielen naar uw website verwijzen.

De combinatie van onpage en offpage optimalisatie en de concurrentie van andere websites (hoe goed hun dit doen) zorgen ervoor hoe hoog uw website in de zoekresultaten getoond zullen worden.

 

Is zoekmachine optimalisatie gratis?

Nadat u een website heeft laten maken kunt u voor de promotie kiezen voor zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Zoekmachine optimalisatie kost afhankelijk van de concurrentie op de zoektermen ook geld. U moet content laten maken op de site, zorgen dat er links komen naar de website komen en alles continu monitoren. Een hoge positie in de zoekmachines gebeurt niet voor niets en kost ook geld. Als u echter een keer een hoge positie hebt kan het goedkoper zijn dan zoekmachine adverteren. Het is echter ook afhankelijk van de kosten per klik bij het zoekmachine adverteren.
Wat we eigenlijk willen aantonen is dat zoekmachine optimalisatie niet gratis is.