De 2015 SEO Checklist

Elke keer ik een nieuwe website start, doe ik dezelfde zaken elke keer weer opnieuw om een sterke basis te leggen voor pagina-optimalisatie. Daarom besloot ik deze checklist te maken.

Deze lijst omvat 30 dingen waarmee je rekening moet houden wanner je een nieuwe site opstart en in de zoekindexen wil krijgen.
Ik wil 1 ding herhalen voor je start aan je zoekoptimalisatie: optimalisatie op je pagina beschouw je best als oplopend gunstig. De grote fout die veel mensen maken wanneer ze de lijst doorlopen is denken: “oh nee, ik mis 1 ding, nu is heel mijn ranking naar de knoppen!”
Dat is niet de manier om SEO te bekijken.

Als je alles op het lijstje kan afvinken: super! Maar als je bijna alles kan afvinken, is dat ook al geweldig. Je wil je site zo SEO-vriendelijk als mogelijk maken maar het is onwaarschijnlijk dat je al deze dingen zal kunnen doen. Dat gezegd zijnde, doe je best!

De 2015 SEO Checklist
Vink items af terwijl je de lijst doorloopt.

letop: heb je je  website laten maken door uwweb dan is uw website al voorzien van de meeste vab  deze punten.
en niet alle punten zijn misschien voor jou van toepassing

  1. Heb je gmail filters voor je nieuwe site geïnstalleerd? Of een nieuw emailadres? Dit is niet verplicht maar voor mij maakt het de dingen altijd makkelijker.
     
  2. Heb je   Google Analytics geïnstalleerd? Dit is niet optioneel!
     
  3. Heb je  Google Webmaster Tools geïnstalleerd? Opnieuw, niet optioneel!
     
  4. Heb je  Bing Webmaster Tools geïnstalleerd? Doe dit ook maar.
     
  5. Werk je met WordPress? Heb je  Google Analytics for WordPress en SEO for WordPress geïnstalleerd? Deze plug-ins maken je leven 10x makkelijker!
     
  6. Heb je Google Webmaster Tools gecheckt op 404 / 500 errors, dubbele content, ontbrekende titels of andere technische errors die Google gevonden heeft? Maak er werk van om alle berichten die Google je stuurt, op te volgen.
     
  7. Heb je  Screaming Frog gebruikt om kapotte links, errors en crawl problemen te vinden?
     
  8. Heb je G oogle’s Keyword Research Tool gebruikt? Onderzoek gebruikersintentie en moeilijkheid. Kies 1 keywoord per pagina. Je begint best met keywoorden met kleiner volume.
     
  9. Heb je de link profielen van de concurrentie bekeken? Dit is echt de makkelijkste manier om met linken te starten. Zo kan je zien welke ankertekst zij gebruiken en ook waar ze hun links halen. Mijn favoriet is   Ahrefs – maar je kan ook  Link DiagnosisOpen Site Explorer, en Majestic SEO gebruiken.
     
  10. Heb je je nummer 1 keywoord (of iets zeer gelijkaardigs) gebruikt in je pagina url?
     
  11. Zijn al je titel tags ~65 karakters of minder? Titel tags langer dan dat worden afgekort in het resultaat
     
  12. Heb je een H1 tag gebruikt? Staat je keywoord in die tag? Staat het voor (H2, H3, H4…) tags? Gebruik je maar 1 H1?
     
  13. Heb je voldoende tekst op je website die toegankelijk is voor google & zoekmachines ? Ik raad op zijn minst 100 woorden aan want je wilt de zoekmotoren de kans geven om te begrijpen wat het onderwerp van je pagina is. Je kan nog steeds in de ranking komen met minder en je wil nooit onnodige tekst op je site zetten; maar ik raad aan geen nieuwe pagina aan te maken tot je op zijn minst een 100-tal woorden inhoud hebt.
     
  14. Heb je synoniemen gebruikt? Onthoud dat synoniemen goed zijn en natuurlijk taalgebruik beïnvloed door keywoord onderzoek (in tegenstelling tot enkel de keywoorden zelf) ten zeerste wordt aangeraden!
     
  15. Hebben je afbeeldingen omschrijvende ALT tags en bestandsnamen? Zoekmotoren ‘zien’ afbeeldingen onder andere door de ALT tags te lezen en naar je bestandsnamen te kijken. Probeer dus beschrijvend te zijn wanneer je je afbeeldingen een naam geeft. Overdrijf echter niet!
     
  16. Link je interne pagina’s op een SEO-vriendelijke manier? Beschrijf je de pagina naar waar je linkt in de anker-tekst zodat zowel gebruikers als zoekmachines snappen waar het over gaat? Ik raad aan geen anker-tekst in je algemene navigatie te gebruiken want dan kan het lijken alsof je overdrijft met je optimalisatie. Hou het op links in de inhoud.
     
  17. Ben je ook naast je pagina met optimalisatie en het bouwen van links gestart? Dit is het moeilijkste maar belangrijkste aspect van SEO! Bekijk hiervoor ook de Link Building post .
     
  18. Ben je er zeker van dat je site geen inhoud dupliceert? Gebruik 301 redirects, kanonieke (canonical) tags of gebruik Google Webmaster Tools om dubbele content te vinden die je site misschien wel slechte resultaten oplevert.
     
  19. Gebruik je absolute URLs in je code? Sommige CMS platformen geven je die optie. Gebruik absolute URLs in plaats van relatieve
     
  20. Heb je een Robots.txt bestand aangemaakt en ingestuurd in Google en Bing Webmaster Tools?
     
  21. Heb je je zaak/website gebruikersnaam geclaimd op grote netwerken voor reputatiemanagement-doeleinden? Je wil er niet alleen zeker van zijn dat niemand anders je accountnaam gebruikt, maar je kan vaak zo beslag leggen op alle resultaten op de eerste pagina bij een zoektocht naar je brand als je een nieuw bedrijf bent. Zie hier de url structuur van een paar grote netwerken (ik heb geen directe links gebruikt om pagina’s in te schrijven omdat deze steeds veranderen)
    • http://www.twitter.com/brand-name
    • http://www.facebook.com/brand-name
    • http://www.yelp.com/biz/brand-name
    • http://www.youtube.com/user/brand-name
    • http://www.linkedin.com/in/brand-name
    • http://brand-name.wordpress.com/
    • http://brand-name.tumblr.com/
    • http://pinterest.com/brand-name/
    • http://www.hulu.com/profiles/brand-name
    • http://technorati.com/people/brand-name
    • http://about.me/brand-name
    • http://brand-name.posterous.com/
    • http://profile.typepad.com/brand-name
    • http://www.squidoo.com/lensmasters/brand-name
    • http://www.stumbleupon.com/stumbler/brand-name
    • http://www.etsy.com/people/brand-name
    • http://en.gravatar.com/brand-name
    • http://www.scribd.com/brand-name
    • http://brand-name.livejournal.com/
    • http://brand-name.hubpages.com/
    • http://www.flickr.com/photos/brand-name/
    • http://photobucket.com/user/brand-name/profile/
       
  22. Is je site aangepast voor mobiele toestellen? Heb je ze gecheckt voor meerdere browsers ?
     
  23. Heb je social media accounts aangemaakt  Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+?

 

Meer bezoekers op uw website ?

Ontvang een gratis keyword rapport op maat!
Waar liggen de mogelijkheden voor uw website?

Wat zijn de beste keywords voor uw (nieuwe) website (of doelgroep)
inclusief het exacte aantal zoekopdrachten in Google in één handig overzicht