5 tips om je concentratie te verbeteren

Of je nou bezig bent met het leren van de stof of je met een opdracht voor werk bezig bent, iedereen heeft er wel eens last van dat ze zich niet kunnen concentreren. Je gedachten dwalen af naar wat je vrienden in de tussentijd op sociale media hebben geplaatst, die ene nieuwe grappige kattenvideo die je collega heeft doorgestuurd, of dat verslavende spelletje op je telefoon. 
Wanneer je je niet (goed) kan concentreren kan dit vervelende gevolgen hebben, zoals een slecht cijfer voor je examen of het niet kunnen halen van een deadline. Gelukkig zijn er manieren om dit op te lossen, en zijn er verschillende mogelijkheden waarop je je concentratie kan verbeteren. 


Slaap genoeg

Het klinkt misschien een beetje als een cliché, maar het is wel waar: wanneer je voldoende slaap krijgt kan je je ook beter concentreren. Slaaptekort zorgt er nou eenmaal voor dat je brein ook vermoeid blijft, waardoor je niet goed je aandacht bij de opdracht kan houden. Slaap je echter gewoon zeven à acht uur per nacht, dan ben je goed genoeg uitgerust om je weer goed te kunnen concentreren. 


Eet goed

Ook je dieet kan meewerken aan een verbeterde concentratie. De voedingsstofjes in ons eten zorgen namelijk niet alleen dat jij zelf maar ook jouw hersenen gezond blijven. Daarom wordt het altijd aangeraden om bijvoorbeeld nog net wat extra fruit te eten als je een drukke periode voor de boeg hebt, maar ook pinda’s en pure chocolade bevatten stofjes die je helpen te concentreren.


Drink genoeg

Naast het eten is ook drinken belangrijk voor je concentratie. Drink je niet genoeg tijdens het werken, dan drogen jij en je hersens als het ware uit waardoor je je concentratie verliest. Drink daarom genoeg water of bijvoorbeeld verse vruchtensappen. Sommige mensen zweren ook bij cafeïne-houdende dranken zoals koffie en energiedrankjes. Wees daarbij wel voorzichtig: ze kunnen je concentratie tijdelijk wel verhogen maar daarna voel je je vaak zwak, en je bent er ook nog eens snel aan gewend.


Beter concentreren door te oefenen

Er zijn ook oefeningen die je kan doen om je concentratie te verbeteren. Deze variëren van meditatie tot oefeningen waarbij je sommetjes moet maken, of waarbij je je voor enkele minuten op een afbeelding focust en daarna nagaat wat je nog herinnert. Ook puzzels zoals een sudoku worden aangeraden om je concentratie te verbeteren. Wanneer je je daarbij namelijk niet goed concentreert gaat het ook vaak gelijk fout. 


Modafinil voor concentratie en aandacht 

Ja zeker, je zou eens  modafinil kunnen gebruiken voor je concentratie. Modafinil werd origineel voorgeschreven als middel tegen narcolepsie en verminderde de slaperigheid, maar tegenwoordig wordt het veel genomen als middel die helpt om je concentratie en aandacht te verbeteren. In tegenstelling tot andere middelen raak je niet verslaafd of gewend aan modafinil, waardoor het door wetenschappers als veilig  gezien wordt. 
De enige bijwerkingen die ervan bekend zijn, zoals hoofdpijn en lichte misselijkheid, kunnen voorkomen worden wanneer je gezond bent en goed eet en drinkt, waardoor je uiteindelijk alleen maar het gebruik ervan merkt aan je verbeterde concentratie. Juist daardoor zijn er veel studenten en carrièregerichte mensen die modafinil kopen, om zo hun prestaties op school en op werk te verbeteren.